Sunday, April 10, 2011

Rambut.

بسم الله الرحمن الرحيم

Bicara ini mama mulakan dengan kalimah suci dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Syukur alhamdulillah, semakin hari mama semakin sihat. Baby Auni pun begitu, semakin kuat menyusu dan mama berharap dapat menyusukan Auni sekurang2nya esklusif selama 6 bulan dan diteruskan sehingga 2 tahun, macam abang2 dan kakaknya, insya Allah.

Erk...apa ya tajuk catatan mama hari ini? Rambut? Rambut siapa? Rambut Aunilah. Baru beberapa hari yang lepas mama berkesempatan menyerahkan rambut Auni yang telah dicukur pada nenek untuk dihantar timbang di kedai emas. Amalan ini bukan sahaja merupakan sebahagian adat melayu, tetapi yang paling penting ia adalah sunnah yang diajar oleh junjungan besar nabi kita Muhamad SAW. Sebagai seorang islam, amalan mencukur rambut ni adalah sebahagian tanda kesyukuran kita kepada Allah kerana telah dikurniakan cahaya mata. Bukan itu sahaja, dalam islam bayi yang baru lahir disunatkan azan ditelinga kanannya, qomat ditelinga kirinya. Sebaik2nya biarlah ayahnya yang buat, tapi kalau tak boleh, mintalah orang lain yang boleh mengazankan dan qomatkan. Semuanya ada hikmah. Takperlah, yang itu akan mama jelaskan di dalam blog yang satu lagi ya?

Bercerita pasal rambut Auni, setelah ditimbang mengikut timbangan emas, semuanya berjumlah 1gram bersamaan RM 157 nilai emas semasa. Jadi duitnya itu layak diberikan kepada fakir miskin, ibu tunggal atau mereka yang betul2 memerlukannya. Tetapi mama belanjakan barang2 keperluan untuk 3 buah keluarga yang mama rasa layak menerimanya. Mudah2an Allah menerima pemberian mama yang tidak seberapa ini dan moga2 Allah kurniakan buat mama anak2 yang soleh dan solehah....amin ya Allah.

No comments:

Memories....