Tuesday, April 5, 2011

Muaz Afifi sudah 6 tahun.......


Syukur alhamdulillah..... 02/03/2011 abang Muaz telah melalui usia 6 tahunnya. Sudah 6 tahun berlalu peristiwa paling bermakna anakku.

Mama masih ingat saat melahirkan Muaz. Muaz lahir ketika usia muaz 37 minggu dirahim mama. Sama macam adik Auni. Muazlah hero pertama mama, dan yang paling abah tunggu2. Pengalaman mengandungkan Muaz cukup indah bagi mama. Saat itu mama masih mengajar di SKTU3. Setiap pagi kita akan naik bas paling awal untuk sampai ke sekolah. Dalam rahim mama lagi Muaz sudah terdidik dengan sikap sabar. Sebab itu kadang-kala kesabaran Muaz tu menyebabkan kakak Hanan suka membuli Muaz.

Muaz lahir di waktu subuh. Sama macam adik Auni. Tapi melahirkan Muaz memang menyakitkan. Mungkin kelahiran anak lelaki pertama. Tapi yang indahnya, hanya Muaz dan Auni sahaja yang abah sempat saksikan kelahiran kalian. Kakak Hanan dan adik Nukman tak berkesempatan. Kenapa? Biarlah mama ceritakan kemudian.

Mama hanya berpantang 40 hari sahaja semasa melahirkan Muaz. Beerti hari ke 41 mama sudah memulakan tugas disekolah. Waktu itu mama bergelar GSTT yang menuntut mama berkorban antara kerjaya dan keluarga. Luluh hati mama bila melihat Muaz perlu di hantar ke rumah pengasuh seawal pagi. Jika mama di beri pilihan, mama sanggup menjaga Muaz sehingga besar, namun keadaan membuatkan mama perlu lebih bertawakal kepada Allah.

Biarpun tarikh keramat itu hadir di saat mama sedang berpantang, namun mama dan abah tetap tidak melupakannya. Bagi mama sambutan hari lahir anak2 mama adalah acara wajib bagi mama biarpun ianya hanya untuk kita sekeluarga. Doa mama, moga Muaz sihat, ceria, rajin belajar dan tahniah daripada mama kerana berjaya mendapat tempat pertama pada peperiksaan akhir tahun 2010 dan tempat ketiga pada peperiksaan peringkat daerah. Muaz kena rajin, baru dapat ganjaran. Sekarang ni mama lihat Muaz dah boleh berkongsi minat dan cerita dengan abah.Pasal bola. Baguslah, boleh jadi teman abah.

Selamat hari lahir sayang!

No comments:

Memories....