Wednesday, April 6, 2011

Hujan oh...hujan

Malam semua.....
Hari ini mama dah 39 hari berpantang. Syukur, ketiga-tiga kelahiran anak mama, semuanya abah kalian yang jaga. Bermula dari urusan mama sehinggalah baby. Alhamdulillah kerana Allah kurniakan lelaki terhebat dan penyayang seperti abah buat mama. Semoga sikap abah ini bakal Muaz dan Nukman contohi dan semoga suatu hari nanti puteri-puteri mama dikurniakan suami sesoleh dan sebaik abah, amin ya rabbala'lamin.

Jam dah pukul 8.00 malam. Adik Auni lena dibuai mimpi. Kakak Hanan sibuk menghafal cerita kisah nabi yang bakal dipertandingkan, abang Muaz pula, mama kerah buat homework sebab seharian tidur kerana keletihan berlatih bola sepak untuk game yang akan datang. Abang Nukman pula......................hmmmm, sibuk dengan aktiviti exploracenya yang tak boleh duduk diam. Abah pula, sibuk di kedai atok, mengambil giliran.Kat luar hujan turun dengan lebat .Sejak petang tadi, cuaca kat luar mendung dan gelap. Awan komulonimbus menguasai dada langit. Jam 5 petang sudah seperti waktu malam.

Bila tengok hujan yang belum reda ni, hati mama agak resah sikit. Mama berdoa, moga-moga hujan ini hujan rahmat daripada Allah. Bukan hujan yang membawa kebinasaan. Tengok hujan, mama teringat peristiwa tsunami di Jepun Mac lalu.Tak tahu mengapa fikiran mama boleh begitu. Tapi bagus juga, sekurang2nya tsunami di Jepun memberi impak positif pada diri mama agar sentiasa berfikir bahawa ujian Allah berupa kemewahan atau bala bencana akan berlaku bilamana kehendaknya. Malah, yang paling utama adalah mati itu ada di mana2. Aduhai, mama selalu membayangkan andai kita berada di situasi tersebut, ibarat kata pepatah bagai telur dihujung tanduk, apa yang harus kita buat. Hishhh.......moga2 pejamnya mata mama nanti dengan husnul khotimah, amin ya Allah.

Oklah, mama berhenti seketika disini......panjang umur, ada kelapangan kita bersua pada diari yang akan datang, insya Allah......

No comments:

Memories....