Monday, April 18, 2011

Bonda vs Cincong ......

Jam 11.20 tadi mama dapat satu panggilan talifon. Time tu mama tengah sibuk kat luar sidai baju baby Auni. Maklum sejak semalam, mama tak berkesempatan mengurus rumahtangga dengan sempurna. Semuanya hanya kerana baby Auni yang tak mau tido walaupun mama dah kasi nenen kat dia. Hehehehe...nak pandai agaknya mama punya little pricess tu. Bila dengar je bunyi rington lagu ibu nyanyian kumpulan nasyid Aiman, mama terus angkat, manalah tau emergecy calling. Rupa-rupanya bonda mama yang talifon.

Bonda saja bertanya khabar tentang abang Nukman yang demam semalam. Tanya, manalah tau dah elok ke belum. Alhamdulillah , pagi tadi dah kurang sikit. Rupa-rupanya bonda nak kongsi sedihnya ngan mama pasal " cincong" kucing kesayangannya.

Innalillahi wainnailaihirojiun.....

Itu yang mampu mama ucapkan, biarpun dia hanya seekor kucing yang naif, yang sudi berkongsi kasih , kegembiraan , manja, dan perhatian. Sedih juga mama bila dengar suara bonda yang sedih tu. Mama tahu bagaimana perasaannya. Cinconglah tempat dia meluah kerinduan pada anak2 yang mula sibuk dengan urusan kehidupan, pada cucu yang kadang-kala bertamu rindu di hati. Pada seekor kucing inilah dia berkongsi rasa, suka, duka, rindu dan sebagainya. Mama masih ingat, hari Ahad yang lepas ni, sempat jugak mama main ngan cincong.Tegur2dia sebab semakin gemuk. Mama gelar dia anak angkat bonda, sebab dia memang manja.

Dari seekor anak kucing tersesat, dia, bonda ambil sebagai "anak". Bonda jaga dia macam dia jaga kami. Bonda mama memang penyayang orangnya. Sangat penyayang pada budak2 dan haiwan. Itulah kelebihan bonda. Bila mama dengar suara sebaknya, mama pun mula sensitif nak menangis. Tapi mama tahan agar keadaan tak terus menjadi pilu. Mama hanya mampu cakap, " ada hikmahnya, mak, mungkin tahun ni mak dapat pergi haji agaknya. Nanti kalau cincong ada, mak ngan abah gi haji, siapa nak jaga cincong? kami jauh, tak dan nak balik selalu tengok dia. Nanti kesian dia...Yang penting Allah lagi sayang kat dia. "

Itu kisah bonda kehilangan kucing tersayang. Bagaimana pula kisah ibu yang kehilangan anaknya? Namun yang pasti, biarpun dia hanya seekor kucing, dia juga makhluk Allah yang ingin disayangi. Bila dengar kisah cincong kena langgar ngan abah, mama teringat suami mama terlanggar seekor anak kucing di laman rumah. Memang sudah takdir agaknya, mama ketika tu 5 bulan mengandungkan adik Auni. Bukan sengaja ketika itu, malah sebelum abah pergi kerja setiap pagi, kerja mama adalah tengok setiap tayar dah bawah kereta, kot2 ada anak2 kucing yang tumpang berteduh. Tapi begitulah jika sudah ketentuan.

Kisah cincong ni membuatkan mama lagi beringat, bahawa mati itu bila2 masa sahaja dengan kehendakNYA. Itu cincong yang telah selamat bersemadi menemui si penciptaNYA. Mama pula? Moga2 Allah memberikan mama peluang untuk menabur bakti dan mengumpul pahala sebelum kembali dijemputnya. Aduhaiii...takutnya......

No comments:

Memories....