Wednesday, April 13, 2011

Susu ibu buat Auni......


Assalamualaikum.....

Sudah beberapa hari mama agak sibuk menguruskan adik Auni dan abang Nukman bersendirian di rumah tanpa bantuan abah. Selalunya abang Nukman akan di hantar ke rumah "mak"nya sebelum abah ke sekolah, tetapi disebabkan beberapa perkara yang tak dapat di elakkan, maka abang Nukman berada di rumah bersama mama. Bila Nukman di rumah, tau2 sajalah kelasakan hero kecil mama ni. Tak menang tangan dan mulut memantaunya.Tak kering gusi melihat keletahnya, dan tak putus2 menjawab soalannya yang macam keretapi.

Hari ni, syukur alhamdulillah, nampaknya Allah memberi mama sedikit ruang untuk berblogging , berkongsi ilmu yang mama perolehi hari ni. Really2 happy sangat sebab kerisauan, persoalan yang selama ini bersarang dalam kepala otak mama, hampir terlerai. Syukur sangat2.....

Sejak pagi tadi, mama sentiasa mencari2 maklumat mengenai penyususan ibu secara esklusif. Bukan sebelum ini mama tak menyusukan anak2 mama, malah mereka juga memperolehi susu mama sehingga usia 2 tahun, tetapi penyusuan itu digagalkan kerana mama memberi mereka susu formula apabila di rumah pengasuh. Ntahlah kenapa mama tidak berusaha menyusukan 3 permata hati mama itu dengan susu ibu di rumah pengasuh? Mungkin ketika itu, ilmu mama agak cetek....dan mama juga tidak mahu mencarinya, bak kata pepatah, "HENDAK SERIBU DAYA, TAK HENDAK SERIBU DALIH ". Biarpun begitu 3 permata hati mama ini, masih lagi memperolehi susu mama apabila berada di rumah sehinggalah usia mereka menjangkau 2 tahun lebih. Seandainya dapat diputar masa, mama akan buat yang terbaik untuk kakak Hanan, abang Muaz, dan abang Nukman.

Rentetan daripada itu, mama berazam dan teruja untuk menjadikan penyusuan ibu secara esklusif buat baby Auni. Puas mama melayari sesawang FB dan akhirnya mama terjumpa beberapa laman web/ blog yang boleh dijadikan panduan kita bersama khususnya ibu2 yang berazam untuk menyusukan bayinya sehingga 2 tahun secara esklusif. Terima kasih juga buat KIM (kumpulan Ibu2 menyusukan) , disitulah mama banyak peroleh input berguna serta bertukar2 pendapat. Di bawah ni, mama sertakan laman blog/web tersebut...mudah2an sama2 kita perolehi ilmu yang bermanfaat......insya Allah.

http://www.diyaluna.com/diary/2009/01/09/update-ebm/
http://www.momschoice.com.my/blog/?p=214

Demi Auni, mama akan kotakan apa yang mama azamkan....demi anak2 mama yang lain mama juga akan buat yang terbaik untuk kalian. Buat ibu2 / mama2 di luar sana, ayuh kita laksanakan hak2 anak2 kita. Jangan jadikan susu tiada@ tak banyak sebagai halangan untuk tidak menyusukan anak2 kita. Mama rasa kalau ada ibu2 yang hampir berputus -asa untuk breasfeeding anak2 mereka, tetapi setelah mereka membaca blog yang saya lampirkan, sudah pasti hati mereka berbunga kembali. Contohnya mama sendiri, setelah habis membaca dan study untuk kali pertama, oh alangkah mudahnya EBM ( Express Breast Milk). Yang penting, KESABARAN.......serta sokongan daripada suami, teman2, keluarga dan masyarakat sekeliling, sebab apa? Susu ibu susu yang terbaik didunia, tidak perlu modal yang tinggi, tidak perlu bimbang akan kualiti dan kuantiti. Buktinya? Sudah termaktub di dalam al-Quran dan para saintis juga tidak menjumpai susu yang lebih baik dan hebat daripada susu ibu. Subhanallah indahnya ciptaan dan kejadian Allah.

No comments:

Memories....