Tuesday, April 26, 2011

Bukan senang untuk senang ....

Assalamualaikum

Sudah beberapa hari mama tak berkesempatan menulis catatan dalam Diari hati Mama ni. Sibuk...sibuk....., itu sahaja yang mampu mama katakan. Ya, sibuk mengurus anak-anak yang semakin meningkat usianya dan bertambah jumlahnya. Aduhaiii...bukan senang untuk senang ya. kena lalui ini semua baru nampak akan hasilnya.

Cuti 3 bulan cukup bermakna buat mama. Macam2 pro dan kontranya diperkatakan. Apapun bagi pihak mama, peluang yang tidak selalu datang ini akan mama manfaatkan bersama anak2 yang mama kasihi. Siapa kata mama tak merindui anak2 di sekolah sana? Rindu itu tetap ada, rindu untuk mencurah ilmu lagi bersama mereka, tetapi mama juga punya anak2 disini yang amat memerlukan perhatian emosi, jasmani dan rohani mereka. Itulah dia bukan senang untuk senang!

Beberapa hari kebelakangan ini mama terlalu sibuk memantau perkembangan sesi bercerita si kakak. Semalam pertama kali dalam hidup kakak, dia beraksi secara individu dalam dalam acara bercerita kisah-kisah nabi bagi peringkat zon. Oklah tu. Mulanya mama memang taknak beri dia masuk, memandangkan keputusan ujian tempohari amat mengecewakan. Agaknya cam tulah bonda mama rasa ya time mama main2 dulu. Hmm, kini tiba giliran mama melaluinya semula. tapi bila abah pujuk2 mama, kasi kakak peluang mama pun setuju. Walaupun kakak berjaya mendapat cenderamata, namun bagi mama bukan itu sasarannya. Apa yang mama mahu , kakak kena belajar mengutip pengalaman di situ, serta apa yang kakak lalui semua ini merupakan satu disiplin buat kakak.

Hmm, yang ini pula pasal abang Muaz. Umur dah 6 tahun, tapi setiap hari nak kena bebel ngan mama pasal tengok tv je. Anak lelaki begitulah. Kalau anak perempuan, kita selalu bermain emosi, anak lelaki pula dengan kenakalannya. Kadang-kala geram bila dia tak dengar cakap. Setiap hari mama nak kena ingatkan pasal homework ada atau tidak. Tapi istimewanya abang Muaz ni, dia cepat dapat apa yang kita ajar. Bak kata abahnya, Muaz ni otak sains, kakak ni otak sastera, sebab kakak mudah menghafal.

Bulan ni sahaja, abang Nukman mudah sangat kena selsema dan demam. Kasihan mama tengok dia. tak taulah apa yang dia makan kat umah pengasuh. Kalau dengan mama, ais-krim, air batu, air sejuk, jajan dan gula2 adalah makanan larangan. Sebab tu kat peti sejuk takder benda alah tu. Tapi tak tahulah kalau kat sana. Moga2 abang Nukman cepat sembuh ya........

Pasal adik Auni pulak....semalam Auni panas sikit. nasib baik kat umah ada termometer digital. Kat umah ni dah macam pra-klinik. Maklum, anak2 semua tengah kecil2. Perlu ada benda2 yang asas. Semalaman mama tak boleh tido. Tapi, syukur, adik auni bukan jenis merengek. Mama hanya kasi dia minum BF je. Sebab mama yakin tiada ubat yang paling berkhasiat melainkan susu mama buat adik Auni.

Itulah bak kata org tua2...bukan senang nak senang......memang ada anak kecil ni begitu. Sakitnya, ragamnya, aduhai...kena banyak sabar.....mudah2an mama terus sabar ya :))

No comments:

Memories....