Sunday, May 22, 2011

Air

Ni apa ni siap gambar botol air lagi? Hahahaha......ni adalah persaingan sihat antara pasangan suami isteri.....siapa yg banyak minum air dalam satu hari. Dalam sehari kami akan habiskan 3 botol air ni..tak terkucil ke? Itu sudah tentu.....kan proses perkumuhan juga merupakan proses penyingkiran toksin. Mana satu mama punya ya? Ce teka...ce teka......Yang hijau tu mama punya...( alamak! siap ada label HERBALIFE pulak dah.......) dan yang biru tu my hubbylah.

Kenapa ya kena minum air? Sebab kebanyakan cecair yang ada pada badan kita adalah air. 90% otak kita mengandungi air, otot 75%, tulang 22% dan darah 83%. Tapi ramai sebenarnya di luar sana yang mengabaikan pengambilan air yang mencukupi untuk tubuh badan sendiri. Pengambilan air ini, adalah air kosong/air masak...bukan air kopi/air teh/sirap or etc yang seangkatan dengannya.

Mama bukan apa, bila usia dah semakin menginjak ke fasa yang lebih dewasa, terfikir terus nak jaga kesihatan badan secara lebih serius dan konsisten. Maklumlah bila badan kita sihat, dapatlah kita ibadat dengan sempurna dan baik......boleh jaga kebajikan anak2 ngan suami......sebab tu kami sekeluarga sedang menjalani rutin baru secara serius.....bila anak2 tengok mama ngan abahnya bergelen2 minum air......mereka pun sibuk keluarkan botol air masing2, start daripada si kakak sehinggalah abag kecik Nukman......cuma Auni jek takde botol air...sebab botol air Auni semulajadi...Auni tak perlukan air masak or susu lembu...sebab apa yang Auni minum ni dah cukup keperluannya...so, ibu2 kat luar sana jangan risau anak lapar atau tak cukup zat bila menyusu kita.Ingat, setiap pemberian Allah tu ada manfaatnya dan mengikut kajian sains, kualiti nutrisi susu ibu terhasil mengikut usia bayi kita.....so, jangan jadikan susu lembu sebagai alternatif nak mudah.....memang susu ibu ni kita kena korban lebih sikit...tapi hasilannya...lihatlah nanti..anda pasti tersenyum.

Bercakap pasal air......mama memang sejak dulu amat menitik beratkan air masak buat anak2. Alhamdulillah, boleh juga budak2 tu ikut telunjuk mama. Bukan apa, cuba kita lihat anak2 orang cina. Mereka telah dilatih minum air kosong sedari bayi lagi. jarang mama lihat mereka minum air manis. Kalau ke sekolah..hah...botol besar tulah yang mereka bawa, tanpa rasa segan . Tapi anak2 kita ( orang melayu ) alahai...botol tu setakat malu2 kucing je....dahlah kecil, air sirap pulak tu...itu belum air manis di kantin sekolah. So, tugas siapa ni? Of courselah tugas kita..mama/ibu/umi/mommy terapkan kepentingan minum air kosong buat anak2 kita.Takper je, belikan mereka botol yang besar sikit......tak usahlah guna botol2 minuman mineral tu..bukan elok sangat jika digunakan terlalu kerap.

Ok kat bawah ni, mama nak share kepentingan air dan kesan kekurangan air. Moga2 kita dapat manfaat bersama.....

Air menstabilkan suhu badan
Air mengangkut nutrisi dan oksigen ke dalam sel
Air melembabkan udara dalam paru-paru
Air meningkatkan kadar metabolisma!
Air melindungi organ-organ
Air membantu organ-organ untuk serap nutrisi dengan baik
Air melindungi dan melembabkan rawan

kurang air kita akan jadi......

Tubuh selalu kepenatan
Sakit kepala yang kerap atau migrain
Sembelit
Ketegangan otot
Tekanan darah yang tidak seimbang
Masalah buah pinggang
Kulit kering
Risiko Kematian

Mama dah rasa bahananya kalau kurang air. Sakit kepala ( migrain ), sembelit, letih dan senang cakap apa yang ada kat atas tulah. Tapi alhamdulillah setelah berusaha memperbaiki diri, masalah tu mmng kurang..semakin hari semakin kurang. Bila dah terbiasa minum air banyak, takkan rasa nak termuntah...meh cuba sama......untuk info setiap 25 kg berat kita, kita perlu minum air kosong sekurang2nya 1 liter. ( 50 kg = 2 liter air masak dalam 1 hari ), so anda kira sendirilah ya......

Bila badan kita sihat, banyak ibadat boleh kita buat. Bila kita sakit, siapa yang nak urus anak2 yang masih kecil.....ingat 5 perkara sblm datang 5 perkara ( sihat sebelum sakit....)

No comments:

Memories....